Hogyan lehet érdemben beszélni az Izrael-Hamász háborúról? A tudásszociológia eszközeinek segítségével kerestünk választ.
Az AI-nak pozitív hatása lehet a bolygónkra és az emberi létre, azonban megvan a kockázata is. Fontos, hogy mindezekkel legyünk tisztában az AI fejlesztésének során.
A Törökország és Szíria területén történt földrengés egyszerre mutat rá a katasztrófák morális tétjeire és a katasztrofizáció veszélyeire.
A vétóval a kormány egy újabb morális határvonalat lépett át. A tét nem csupán a nemzetközi elszigetelődés és stigmatizáció, hanem egyúttal a nemzeti identitás lehetősége is.
A tanárok kirúgása egy újabb lépés az autoriter fegyelmezési technikák kiterjesztésének folyamatában. Akik ma a kirúgott tanárokkal vállalnak szolidaritást, saját szabadságukért is küzdenek.
Az oktatási tiltakozások egyre hangsúlyosabb szereplői a középiskolások. Az iskola jövője mellett a tiltakozások e formálódó generációt is meghatározzák majd.
A pedagógusok viszontagságos körülmények között sztrájkolnak. A tét nemcsak a béremelés, hanem az oktatási rendszer elhúzódó válsága.
A küszöbön álló válsághelyzetben nem csak a politikai uralom a tét. A szolidaritás elapadt forrásainak pótlása aligha képzelhető el a szenvedéshez való viszonyunk átértékelése nélkül.
Az elszigetelődő NER által kijelölt kényszerpálya egyszerre foglalja magában a Magyarország és a nyugati szövetségesei közötti törés elmélyülésének és egy autokratikusabb politikai berendezkedés irányába történő elmozdulásnak a veszélyét.
Az a kormány nem tud meggyőzni a járvány elleni ésszerű védekezésről, amelyik évek óta valótlanságokra és összeesküvéselméletekre építi a kommunikációját.
Hódmezővásárhely tanulsága: a kormányváltás lehetséges. Ehhez azonban a pártok önkorlátozására van szükség. Ebben áll történelmi felelősségük.
A NER látszólag stabilan őrzi támogatottságát. Azonban legitimációs tartalékai kimerülőben vannak, ami egyszerre destabilizálja és valószínűsíti radikalizálódását.
A migráns- és civilellenes totális kormánypropaganda az állami szintre emelt morális pánikkeltés baljós emlékeit idézi. Feloldására a félelem spiráljának megtörése kínálhat esélyt.
A CEU elleni támadás hatalomtechnikai szempontból sem tűnik ésszerűnek, mert csekély a közvetlen haszna, miközben beláthatatlanok a káros következményei. Kérdés, miként érthető meg?
Trump beváltja ígéreteit, globális szinten is érezhetővé téve a populizmus következményeit. Kulcskérdés: harcolhatunk-e a populizmus ellen populizmussal és ha nem, akkor hogyan másként?
Hogyan függ össze a racionalitásellenes demagógia diadala az értelemvesztéssel? És mik a tanulságok Európa számára?
Az érvénytelen népszavazás egyszerre mutatja a kiépült rezsim karakterét és határait. A kormánypárt egyre kevésbé ad a demokrácia és a jogállam látszatára. Alulról építkező rendszerkritika szükséges.
A népszavazás a populista szólamokkal félrevezetettek protest-hangulatát tükrözte. Demokráciában a populizmus aligha küszöbölhető ki, ezért az európai szolidaritás megerősítésére van szükség.
Az ellenzéki pártok egyre inkább kivonulnak a parlamenti politizálásból. Kérdés, miként lehetséges a hiányolt „hátország” megteremtése?
A pedagógusok kényszerből választották sztrájk helyett a polgári engedetlenséget. Ha felismerik, hogy hatalmuk van az oktatás demokratikus átalakítására, akkor „csendes forradalmat” valósíthatnak meg.